Deze inhoud is enkel voor abonnees. Je kan dit artikel lezen door hier in te loggen. Heb je nog geen account en wil je je graag abonneren op Fruit? Ontdek hier de mogelijkheden.

Zijn appelen en peren nog trending in 2024?

Tijdens de vorige editie van Prognosfruit in Italië rees de vraag hoe populair appelen en peren vandaag de dag werkelijk zijn. D.m.v. enquêtes en bevragingen in heel Europa kon WAPA een beeld schetsen. Daarnaast was het doel om potentiële promotiecampagnes op touw te zetten die de populariteit en zo ook de consumptie van pitfruit verhogen. Benieuwd naar de resultaten van al die bevragingen? Die kwamen aan bod tijdens het voorbije Prognosfruitcongres in Hongarije!

----------------------------------

 

Deze inhoud is enkel voor abonnees.

Je kan dit artikel lezen door hier in te loggen.

 

Heb je nog geen account en wil je je graag abonneren op Fruit? Ontdek hier de mogelijkheden.

 

Philippe Binard van WAPA (World Apple & Pear Association) zei aan het begin van zijn presentatie dat de consumptie van fruit en groenten, ondanks de inspanningen die gedaan worden om het verbruik te verhogen, onder druk staat.

 

Appels en peren krijgen te maken met meer interne en externe concurrentie en consumenten raken steeds meer gefragmenteerd. Generatie Z (jongeren tussen 14-26 jaar) en millennials (mensen tussen de 23 en 43 jaar) behoren tot de consumenten die de kleinste hoeveelheid verse producten kopen. Dat leiden we af uit figuur 1. België doet het zo slecht nog niet vergeleken met sommige andere landen, volgens de cijfers in tabel 1, maar de trend is hoe dan ook dalend.

 

De drie voornaamste redenen om fruit te eten zijn: het is lekker, het is goed voor mijn gezondheid en het is vers.

Perceptie is realiteit

Er is vaak een verkeerde perceptie, want men beschouwt fruit, ten onrechte, als duur en onveilig en het zou minder voedingswaarde hebben. De media spelen daarin ook een belangrijke rol. Fruit en groenten zijn goedkoper dan andere voedingsmiddelen. Voor minder dan 2 euro heb je vijf stuks per dag. De consument wil dan wel solidair zijn met de telers, maar enkel tegen de goedkoopste prijzen. Hij of zij is prijsbewust, maar is
anderzijds wel bereid om hoogwaardige en duurdere bessen, vers gesneden of kant en klare producten te kopen. De consument is zich wel bewust van de voordelen, maar handelt er niet naar. In crisistijd is er meer risico op ongezonde voeding met negatieve gevolgen.

Ongelijk speelveld

Onder de lidstaten is er een consensus over de richtlijnen over de voordelen van het eten van groenten en fruit. Ze voelen de noodzaak om de consumptie te verhogen. De aanbeveling is om bij voorkeur lokaal, regionaal, vers en seizoensgebonden en biologisch te consumeren. 20 van de 27 lidstaten benadrukken het duurzame voordeel van fruit en groenten.

 

Tot slot is er een ongelijk speelveld tussen de Agrofoodsector en de fruit- en groentesector. De fruit- en groentesector heeft slechts een beperkt budget voor promotie, nl. 2-3% van de omzet (500 à 600 miljoen euro). De agrofoodsector herinvesteert ongeveer 10% van de omzet (300 miljard euro). Dat bedrag is gelijk aan de totale omzet van de fruit- en groentesector. De fruit- en groentesector beschikt ook over beperkte verpakkingen en maakt weinig of geen gebruik van ‘nutriscore’ of een equivalent.

Italianen zijn chauvinistisch en kiezen het meest voor lokale producten, Belgen het minst.

Italiaanse studie bij Gen-Z

Anna Erickson (Assomela, Italië) besprak de Piepoli-studie over de consumptie van fruit en groenten bij Generatie Z. Die generatie groeide op tijdens de economische crisis, de energiecrisis, COVID, oorlogen… Ze zijn digitaal goed onderlegd. Algemeen werd aangenomen dat de consumptie van fruit en groenten bij hen lager ligt, maar er waren tot nog toe geen degelijke statistieken. Voor de studie werden in Italië 2.000 personen online geïnterviewd en werden vijf focusgroepen georganiseerd.

 

Uit de online interviews bleek dat voor Gen-Z goed eten aangenaam is en kwaliteit en ‘Made in Italy’ wel degelijk een toegevoegde waarde hebben. Ze willen ook leren om gezonder te eten. Het imago van groenten en fruit is volgens hen positief en traditioneel, maar soms wat fout. 74% van de ondervraagde jongeren vindt fruit gezond en 56% vindt het duurzaam. Anderzijds vindt 29% fruit duur en 16% oncomfortabel. Uit figuren 2 en 3 blijkt dat, afhankelijk van de leeftijd, 42 tot 47% toch regelmatig fruit eet. Om deze groep aan te sporen meer fruit te eten, moet de communicatie naar hen informatief, eenvoudig en leuk (o.a. via sociale media) zijn. Figuur 2 geeft de fruitconsumptie van de Italiaanse Gen-Z weer.

 

Europese studie door WAPA

WAPA organiseerde een enquête bij 7.000 personen naar hun pitfruitconsumptie in 9 geselecteerde landen:

  •  België
  • Denemarken
  • Duitsland
  • Frankrijk
  • Verenigd Koninkrijk
  • Hongarije
  • Italië
  • Polen
  • Spanje

 

Per land werden 500 tot 1.000 personen geïnterviewd over hun consumptie van appelen en peren, welke concurrenten zij zien, wanneer ze appelen en peren eten en het imago van appelen en peren. Uit die enquête bleek dat 90% van de ondervraagden fruit had gegeten tijdens de laatste 12 maanden. Roomijs (84%) en koekjes (80%) kwamen op de tweede en derde plaats. Duitsland, Polen en Spanje haalden de hoogste scores. België kwam op de vierde plaats met ±91%. Op de vraag welk fruit de laatste 12 maanden gegeten werd, kwam banaan (84%) op de eerste plaats, gevolgd door appelen (82%) en aardbeien (81%). Peer haalde met 57% op de valreep de top tien.

Europese consumptie per capita

Gemiddeld in de EU-27 bedroeg de consumptie van appelen in 2023 15,55 kg/capita en die van peren 3,20 kg/capita. Eén op de vier ondervraagden (25%) zegt regelmatig appelen te eten, bij peren is dat slechts 8% (Figuur 3).

 

 

Wat de consumptie van appelen betreft, scoort Polen het hoogst (34%), gevolgd door Duitsland (30%) en Italië (27%). In België is dat slechts 20%. Ook voor peren scoort België (6%) slechter dan het gemiddelde. Koploper hier is Spanje met 11%, gevolgd door VK en Italië met elk bijna 10%. Meer dan 90% van mensen eten appelen en peren thuis, op de tweede plaats komt fruitconsumptie op het werk met 30% voor appelen en 21% voor peren. Dat gebeurt bij voorkeur in de namiddag als vieruurtje (57% voor appelen en 51% voor peren). De meeste appelen en peren worden in een supermarkt/hypermarkt gekocht (± 60%).

Lekker en gezond, maar ook tegenargumenten?

92% van de ondervraagden vindt de prijs belangrijk, waarbij voor 26% prijs extreem belangrijk is, voor 35% zeer belangrijk en voor 31% nogal belangrijk. 55% vindt lokale herkomst extreem (25%) of zeer belangrijk (30%). Italië scoort hier het hoogst met 72%, terwijl dat in België slechts voor 40% van de ondervraagden belangrijk is. De smaak blijft toch het belangrijkste, want 89% vindt het extreem (52%) of zeer belangrijk (37%). Hier zijn geen grote verschillen tussen de landen.

 

Eén van de vragen was wat appelen en peren populairder kan maken. 50% van de ondervraagden beantwoordde die vraag met ‘meer attractieve prijzen’. Betere smaak (46%) en betere kwaliteit (42%) stonden op plaats 2 en 3. Op de vraag wat een negatief effect heeft op de consumptie is het opnieuw de prijs (het is te duur) die op de eerste plaats komt (46%). 32% van de ondervraagden vond dat de kwaliteit achteruit gegaan is en voor 26% (vierde plaats) is de smaak niet naar wens. Anderzijds heeft men wel vertrouwen in merken.

Spaanse promocampagnes

Manel Simon (Afrucat, Spanje) stelde de promotiecampagne voor appel voor. Die campagne is opgezet door vijf coöperaties samen, nl. Afrucat, Nufri, Emporda Coop, Giropoma en Girona Fruits met als doel de consumptie van appelen bij jonge mensen te verhogen door een gezonde levensstijl te promoten. Men wil een nieuwe generatie verleiden om appelen te consumeren door een verse, ludieke, impactvolle communicatie. De campagne loopt van 1 april 2022 t.e.m. 31 maart 2025.

 

Waarom, vraag je? De consumptie van fruit daalt (behalve tropisch en exotisch fruit), omdat er een switch is naar industriëledesserts en snacks. Jonge mensen eten het minst fruit. 70% van het fruit wordt gegeten door de Spanjaarden ouder dan 50 jaar. Bovendien hebben meer jonge Spanjaarden overgewicht. Nemen ze niet de tijd om fruit te schillen of te snijden en maakt dat industriële desserts en snacks interessanter om mee te nemen? 38% van de consumenten koopt geschild of in stukken gesneden fruit. Ze eten duurder fruit, maar in kleinere hoeveelheden.

 

In Spanje hebben 34% van de jongeren tussen 3 en 24 jaar overgewicht of obesitas. Bij de kinderen tussen 3 en 8 jaar is dat zelfs 40%. Spanje komt daarmee na Griekenland en Italië op de derde plaats. Per jaar sterven wereldwijd 3,9 miljoen mensen, omdat ze onvoldoende groenten en fruit eten. Met de campagne wil men de consumptie van ongezonde producten terugdringen. Men wil de appel de eerste keuze van het fruit maken door nadruk te leggen op het gezondheidsaspect en door de kennis van voeding te verhogen. Ze plannen daarvoor verschillende acties waaronder samenwerking met influencers, TikTok, advertenties op radio en
TV, gesponsorde events…

 

Na twee jaar campagne zijn reeds 169 miljoen impressies gedeeld via de sociale media. Bij het begin van de campagne had 66,2% de intentie om een gebalanceerd dieet te volgen, 58,1% had de intentie om minder bereid voedsel te eten en dat te vervangen door vers fruit, zoals appels. Na twee jaar was dat respectievelijk gestegen tot 87,2% en 67,2%. Je kan dus wel stellen dat de campagne impact heeft. Manel Simon eindigt zijn presentatie met de oproep tot internationale samenwerking om zo de consumptie van appelen te verhogen.

Deel dit bericht

Meest recente artikels

Â