Consumptietrends houtig kleinfruit
- Jonas Decorte
-
PPV-OVL
Tijdens het webinar Houtig kleinfruit van 28 januari 2022 besprak Luc Van Bellegem, Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), enkele consumenteninzichten en een marktanalyse rond houtig kleinfruit. We leren dat de consumptie van bessen sterk in de lift zit, hoewel er sterke verschillen zijn per soort. De coronacrisis heeft dan weer voor een kentering gezorgd in de dalende trend van het thuisverbruik van fruit in het algemeen.
----------------------------------
Â
Deze inhoud is enkel voor abonnees.
Je kan dit artikel lezen door hier in te loggen.
Â
Heb je nog geen account en wil je je graag abonneren op Fruit? Ontdek hier de mogelijkheden.
Algemene trends in fruitconsumptie
Gemiddeld consumeert een Vlaming dagelijks 150 gram vers fruit, een cijfer dat ver onder de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram per dag ligt. Als we kijken naar de evolutie van de laatste jaren zien
we tussen 2008 en 2018 een sterke daling van het thuisverbruik van fruit in Vlaanderen (Figuur 1). Met tien kilo per capita minder op tien jaar tijd werd de onderconsumptie van fruit alleen maar prominenter. Al is er wel een sprankeltje hoop. De laatste twee jaar is er door de coronacrisis wel terug een stijging te zien. In de statistieken is ook duidelijk te zien dat mannen minder fruit consumeren dan vrouwen. Jongeren eten ook minder fruit dan ouderen, wat een zorgelijke trend is. Verder is er ook een invloed van sociale klasse. Hoger opgeleiden consumeren meer fruit dan lager opgeleiden. Het is moeilijk in te schatten of de prijs van fruit een doorslaggevende factor is, maar feit is dat de gemiddelde prijs van fruit de laatste tien jaar is gestegen met 40% tot € 2,95 per kilo.
Uit een enquête uitgevoerd door Ivox en VLAM bij consumenten tussen 25 en 45 jaar blijkt dat prijs, seizoen en voedingswaarde de belangrijkste aspecten zijn bij de aankoop van fruit. Het land van
herkomst leek ook in belang toe te nemen, vooral in het coronajaar 2020. Als belangrijkste motivaties om inlands fruit te kopen, beslaan steun voor binnenlandse economie, het milieu en versheid de eerste drie plaatsen. Appel staat nog altijd op nummer één in Vlaanderen, gevolgd door banaan en sinaasappel (Tabel 1). Het eerste zachtfruit op de lijst is aardbei en bevindt zich op plaats negen. Op langere termijn zien we dat appelen en sinaasappelen de verliezers zijn en bananen en zachtfruit de winnaars. Thuis is dé consumptieplaats voor fruit, omdat het daar eerder beschikbaar is (veel meer dan buitenshuis) en omdat het daar makkelijker is om te consumeren. ‘Gesmos’ stoort minder. Ook op het werk wordt regelmatig fruit gegeten, omdat het daar past in een routine en alles op het werk vaak meer gestructureerd loopt. Het wordt ook steeds meer op het werk aangeboden, waardoor de aankoop thuis vermindert. Blauwe bosbessen en kiwi worden vaak ‘s morgens gegeten als onderdeel van een gezond ontbijt.
Consumptie houtig kleinfruit zit sterk in de lift
Uit de laatst beschikbare cijfers blijkt dat op een gemiddelde dag 4% van de Belgen blauwe bosbessen consumeert. Voor frambozen bedraagt die zogenaamde dagpenetratie 2,8% en voor braambessen
1,2%. Frambozen blijken meer in trek bij hoger opgeleiden en personen uit hogere sociale klassen én vooral in de zomer. Braambessen scoren dan weer beter bij 18-34 jarigen in vergelijking met 45-64 jarigen. Opvallend is dat bessen, in tegenstelling tot ander fruit, vaak niet worden gekocht, maar wel zelf worden geteeld, geplukt of gekregen. Als we de evolutie van de thuisconsumptie van houtig kleinfruit bekijken, zien we een zeer sterke stijging bij blauwe bosbessen. Het thuisverbruik steeg van 26 gram naar 670 gram in
de periode 2008 – 2020 (Figuur 2).
Ook bij frambozen en braambessen is een sterke stijging te zien. Trosbessen en stekelbessen doen het dan weer minder goed. Tussen 2008 en 2020 steeg de aankoopfrequentie van braambessen (2 > 4), frambozen (3 > 6) en blauwe bessen (3 > 7). De penetratie steeg voor braambessen van 3% naar 35%, voor frambozen van 11% naar 35% en voor blauwe bessen van 5% naar 47%. Dat betekent dat 47% van de Vlamingen in 2020 minimaal één keer blauwe bessen thuis heeft geconsumeerd.
Houtig kleinfruit neemt een steeds groter aandeel in van zowel het volume als besteding aan fruit (Figuur 3). Bessen worden net als ander fruit vooral aangekocht in de supermarkt. Ongeveer 60% van de bessen werd in 2020 aangekocht in de supermarkt, terwijl dat in 2008 slechts 47% bedroeg. Als we kijken naar het profiel van de consument, dan zien we dat bessen het populairst zijn bij welgestelde gezinnen met kinderen en oudere alleenstaanden. Bovendien zijn het eerder vrouwen dan mannen. Volgens VLAM zouden bessen extra uitgespeeld kunnen worden als deel van een gezond ontbijt. Opvallend is dat houtig kleinfruit minder populair is in de andere landsgedeelten Brussel en Wallonië.
Bessen worden vooral gekocht, omdat het als lekker zomerfruit wordt beschouwd. Men vindt het bovendien gezond, veelzijdig en verfrissend in de zomer. Vooral blauwe bessen krijgen veel gezondheidsvoordelen toegekend. Een vaak aangehaalde barrière om tot aankoop over te gaan van houtig kleinfruit is echter de prijs.
Bron: De bovenstaande cijfers en data zijn afkomstig van VLAM, Ivox en GfK Belgium.